Uczniowie naszej szkoły przez ostatni miesiąc uczestniczyli w warsztatach z pedagogiem szkolnym, p. Kingą Barszcz i poznawali tajniki Porozumienia Bez Przemocy (NVC). Metoda ta opracowana i nazywana również komunikacją empatyczną lub językiem serca, została stworzona przez amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga.
Wyróżnia ona dwa style porozumiewania się: empatyczny – żyrafy i agresywny – szakala. Dlaczego wybrano akurat te zwierzęta? Szakal jest raczej oczywisty. Określenie samo w sobie ma już wydźwięk pejoratywny. Natomiast żyrafę wybrano symbolem dzięki długiej szyi (widzi znacznie dalej od innych zwierząt) i ogromnemu sercu (ma największe serce spośród wszystkich ssaków). Szakal chce zdecydowanie dominować w swoim otoczeniu. Oczekuje, że wszyscy będą spełniać jego żądania. Nie respektuje zdania innych. Atakuje poszczególne jednostki, ale nie indywidualne czyny. Sądzi po pozorach, kieruje się opiniami, rozmawia z poziomu ocen i pouczeń. Nieustannie krytykuje i rani. Z kolei żyrafa jest jego całkowitym przeciwieństwem. Symbolizuje szczerość, umiejętność słuchania, współczucie i chęć zrozumienia rozmówcy. Nie krytykuje innych. Jasno mówi o własnych uczuciach i oczekiwaniach, reagując jednocześnie na uczucia i potrzeby bliźnich.
Na zajęciach uczniowie, mieli okazję wykorzystać w praktyce umiejętność porozumiewania bez agresji i wzbudzania nieprzyjemnych emocji, przekształcać język szakala w język żyrafy, czy odgadywać, do której postaci dane słowa należą. Młodsi uczniowie poznali bohaterów opowiadania ” Szakal i żyrafa”, tworzyli portrety zwierzęcia o długiej szyi przy pomocy własnej ręki oraz chętnie brali udział w zabawach ruchowych. Celem warsztatów było budowanie pozytywnego klimatu w szkole i klasie, opartego na zaufaniu, ciepłych i bezpiecznych relacjach, nie tylko na papierze, ale też na co dzień.
Mamy nadzieję, że narzędzia Porozumienia bez Przemocy będą wsparciem dla całej społeczności szkolnej.