W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła bierze udział w projekcie „Świętokrzyscy Pasjonaci Historii – szkoła dawniej i dzisiaj” organizowanym przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach we współpracy z Muzeum Historii Kielc, Archiwum Państwowym w Kielcach oraz Delegaturą IPN w Kielcach.
Celem projektu jest poszerzenie wiedzy, wzrost zainteresowania historią regionu w kontekście historii Polski i historii powszechnej oraz aktywizacja uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych województwa świętokrzyskiego zwłaszcza w czasie po pandemii, a także realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz priorytetów Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Projekt składa się z 4 modułów realizowanych od października 2021 r. do maja 2022 r. Obecnie realizowany jest Moduł I: Szkoła w różnych epokach i krajach.
8 grudnia b. r. klasa VIII Szkoły Podstawowej w Wielkiej Wsi w ramach projektu „Świętokrzyscy Pasjonaci Historii – szkoła dawniej i dzisiaj” przeprowadziła debatę pt: „Co pozostało ze szkoły ateńskiej i pruskiej w obecnej szkole?”.
Trzy tygodnie przed debatą uczniowie klasy VIII zostali zapoznani z projektem „Świętokrzyscy Pasjonaci Historii – szkoła dawniej i dzisiaj” oraz z zasadami prowadzenia debaty, a następnie podzieleni na dwie grupy. Grupa pierwsza miała zapoznać się z zagadnieniem szkoły ateńskiej, a druga grupa – z zagadnieniem szkoły pruskiej. Zapoznając się z tematami uczniowie korzystali z zasobów Internetu.
Na początku spotkania uczniowie każdej z grup przedstawili ogólne informacje dotyczące szkoły ateńskiej i szkoły pruskiej. Następnie odpowiadając na pytania prowadzącej debatę (w tej roli nauczycielka historii) mówili o podobieństwach wspomnianych szkół z obecną szkołą.
Podobieństwa:
ze szkołą ateńską:
– jednostka wszechstronnie wykształcona: umysłowo, fizycznie, moralnie, religijnie
– zajęcia wychowania fizycznego, udział uczniów w zawodach, konkursach sportowych, szkoły sportowe
– nauka czytania, pisania, liczenia, literatury, śpiewania, recytowania, rysowania
– na lekcjach uczniowie poznają poematy Homera „Iliadę” i „Odyseję”, mity greckie oraz inne utwory ze starożytnej Grecji
– występują różne rodzaje szkół, szkoły prywatne
ze szkołą pruską:
– powszechny obowiązek szkolny
– 45 minutowe lekcje, przerwy, dzwonki
– podział na klasy
– korytarze szkolne
– uczniowie muszą robić to samo i w takim samym czasie
– nie są brane pod uwagę zainteresowania uczniów
– testy i egzaminy
– oceny
– duża ilość wiedzy do nauczenia
– podręczniki
Prowadząca zapytała uczestników debaty również o to, co im się podobało w szkole ateńskiej i pruskiej. Uczniowie najczęściej wskazywali: w szkole ateńskiej – nauczyciel jako przewodnik, nie było prac domowych, ocen, testów i egzaminów, w szkole pruskiej – przerwy międzylekcyjne, ład w szkole.
Na koniec prowadząca rozdała uczniom karteczki samoprzylepne i poprosiła o napisanie, czy ich zdaniem, obecnej szkole bliżej jest do szkoły ateńskiej czy pruskiej i dlaczego.
Uczestnicy debaty jednogłośnie stwierdzili, iż najwięcej wspólnych podobieństw obecna szkoła ma ze szkołą w Prusach.