Miesiąc wrzesień był dla nas okresem bardzo intensywnej i owocnej pracy. Zgodnie z założeniami projektu ,,Młodzież ma wpływ” zaczęliśmy realizować cele projektowe już od pierwszych dni roku szkolnego.

W ostatnim czasie, uczniowie szkoły mieli świetną okazję do tego, aby w aktywny sposób włączyć się do działań realizowanych w placówce. W klasach IV – VI, pod okiem koordynatora projektu w naszej szkole p. M. Kwiecień, przeprowadzone zostały lekcje o tematyce obywatelskiej. Uczniowie mogli przedyskutować kwestie związane z ich prawami i obowiązkami. W szczegółowy sposób omówione zostały zapisy Statutu Szkolnego, zawierającego zbiór tak ważnych dla uczniów praw i obowiązków. Co więcej, uczniowie mieli szansę wypowiedzenia się, czy uważają istnienie zbioru praw i obowiązków za potrzebne. Dodatkowo, podczas zajęć poświęconych funkcjonowaniu Samorządu Uczniowskiego w szkole, uczniowie omawiali i wyjaśniali pojęcie SU, podawali skojarzenia ze słowem władza i rządzenie, a także zastanawiali się w jaki sposób dyrekcja, nauczyciele oraz uczniowie wpływają na szkołę i jak w niej rządzą. Bardzo ważną kwestią poruszoną w czasie zajęć była informacja, że zgodnie z prawem, SU tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Wszyscy uczniowie mają prawo do wpływania na to, co dzieje się w ich otoczeniu szkolnym, a w związku z tym, w czasie wyborów do SU wybierani są tylko przedstawiciele uczniów.

Dzięki możliwości omówienia praw i obowiązków ucznia wraz z podkreśleniem ich wartości, uczniowie potrafią scharakteryzować życie szkolnej społeczności i rozumieją potrzebę ustalania praw i obowiązków. Ponadto, uczniowie potrafią wymienić swoje przywileje i wiedzą jakich zachowań oczekuje się od nich w szkole. Uczniowie potrafią wymienić nazwę szkolnego dokumentu, w którym zapisane są najważniejsze prawa i obowiązki ucznia. Wiedzą, że jest to dokument, który ma za zadanie chronić uczniów i porządkować ich życie w szkole.

Lekcje poświęcone działaniom SU także przyczyniły się do wzrostu zainteresowania uczniów tematyką aktywności szkolnej. Dzięki omówieniu roli SU, uczniowie rozumieją czym zajmuje się ta organizacja, potrafią wymienić przykłady jej działalności, a także doceniają wartość jej funkcjonowania w szkole.

Przeprowadzone lekcje na temat praw i obowiązków ucznia, a także funkcjonowania SU w szkole to dopiero początek wypracowania i wdrożenia modelu uczestnictwa młodych ludzi w procesach podejmowania decyzji na terenie szkoły i społeczności lokalnej w tym roku szkolnym. Czeka nas jeszcze wiele ciekawych zadań, które w znacznym stopniu przyczynią się do wzrostu aktywności uczniów.

Published On: 8 października, 2013